Krzysztof Jurecki

 

Scenariusz wystawy polskiej pt. Duch = Kreatywność

na XLIX Międzynarodowe Biennale Sztuki w Wenecji

 

Program wystawy:

Projektowana ekspozycja ma na celu ukazanie kondycji ludzkiej z perspektywy holistycznej, wyrażonej tu równaniem Duch = Kreatywność.

Pokaz ma promować kulturotwórczy projekt, będący rezultatem dziesięcioletniej pracy Marka Rogulskiego nad nakreśleniem szerszej perspektywy dla rozumienia zjawisk kultury i sztuki współczesnej. Wystawa w sferze wizualnej składać się będzie z dwóch części: głównej, będącej prezentacją sześciu rzeźb i obiektów przestrzennych Marka Rogulskiego, oraz uzupełniającej, która pokaże możliwości rozwoju programu teoretycznego artysty - "Poza Postmodernizm" poprzez prezentację trzech prac video Marka Zygmunta, performance´u muzycznego Michała Górczyńskiego i Marka Rogulskiego oraz istniejącej już w Internecie dokumentacji dotyczącej działalności Galerii Spiż 7, która będzie udostępniona zwiedzającym za pomocą stanowiska komputerowego.

W mojej opinii Rogulski jest nie tylko młodym, wybitnym artystą, którego niezwykle ekspresyjne realizacje przestrzenne trudno porównać do prac jakiegokolwiek polskiego czy zachodniego artysty, ale także jedynym znanym mi twórcą - teoretykiem, którego program ideowy, przewartościowujący sens pojęcia postmodernizm, może mieć znaczenie międzynarodowe.

(patrz: Dokumentacja, Komentarz autorski do projektu "Poza Postmodernizm", oraz tekst ideowy do wystawy "POZA CIAŁO, POZA UMYSŁ").

Marek Rogulski jest twórcą uniwersalistycznym, znanym performerem i eksperymentującym muzykiem, przedstawicielem gdańskiej sceny undergroundowej. Prowadził m.in. galerie C-14, Spichrz, a obecnie Spiż 7. W 1992 r. powołał Fundację Tysiąc Najjaśniejszych Słońc, której głównym celem statutowym jest "integracja progresywnych form i przejawów działalności artystycznej, naukowej, filozoficznej, duchowej i społecznej".

Projekt wystawy, jaki zaproponowałem, ma unikalne znaczenie, ponieważ przedstawia całościową wizję rozwoju człowieka, a podejmowaną przez niego działalność artystyczną traktuje jako element procesu przeobrażania świadomości. Wskazując na głębsze rozumienie duchowości ma on szansę stać się na forum międzynarodowym wyznacznikiem najnowszych progresywnych tendencji w sztuce współczesnej, ukierunkowanych na szerszą interpretację zjawisk rzeczywistości.

Idea wystawy odwołuje się i próbuje przewartościować poglądy teoretyczne i społeczne Josepha Beuysa, których znaczenie wciąż jest aktualne. W dalszym ciągu celem jest przebudzenie świadomości społecznej i "odnalezienie się człowieka w Całości Rzeczywistości Kosmosu."

 

Konkurs w roku 2000 na polską wystawę na XLIX Międzynarodowym Biennale Sztuki w Wenecji wygrał artysta malarz Leon Tarasewicz. Na konkursie przedstawiono jednak całkiem inny projekt, od tego który faktycznie został zrealizowany w Pawilonie Polskim.