DWUJNIK ENERGETYCZNY w galerii Sfinx w Sopocie

POZA POSTMODERNIZM - projekt autorstwa Marka Rogulskiego / Rogulusa

Poniżej znajduje się skrót z historii powstawania projektu i przykłady realizacji dokonane przez

autora w obszarze sztuk wizualnych, intermedialnych, performance, akcji oraz muzyki improwizowanej w kontekście kolejnych miejsc pozyskanych dla realizacji celów i projektu.

patrz także: Akcje na morenie polodowcowej oraz pampers maxi oraz 1989 oraz 1990 i ZMW

oraz Szkic do studium o transformacji

 

Rogulus. 1987. Dzień psa. Olej na płótnie. 200 x 180 cm.

W 1991 roku rozpoczyna działalność galeriia C14 a Marek Rogulski publikuje: Punkt, od ktorego nie ma odwrotu Punkt, od którego nie ma odwrotu - Mały traktat o transformowaniu energii. patrz także: 1991

Powyżej: Rogulus. 1991.Kadry z filmu 10 hz i 'bez tytułu'. Technika video.

W 1992 roku zakłada fundację Tysiąc Najjaśniejszych Słońc, która stanie się bazą dla realizacji projektu Poza Postmodernizm Poza Postmodernizm. Pod koniec roku 1992go

w Dawnej Łaźni Miejskiej, po powstaniu Otwartych Pracowni, Rogulus zakłada i prowadzi tam do końca 1994 roku, galerię Auto da fe Auto da fe z autorskim

programem wystawienniczym.

po lewej u góry: Rogulus. 1992. Dzwon 100 GeV. Instalacja. Aluminium, neony, stal, instrumenty, szkło. Wysokość 5m.

Po prawej u góry. Rogulus. 1994. EEEP. Obiekt o dlugości 9 m. Aluminium, stal, siatka, guma, neon, kości zwierzęce.

Powyżej performance Rogulusa w CRP w Orońsku pt: Epoka Progu, oraz fragment instalacji. Po prawej akcja pt: System Lewitacji. patrz także: 1992

 

powyżej: Rogulus. 1993. Auto da fe - geniusz Miłości. Instalacja. Aluminium, neony, stal, plexa,

rzeźba, szkło. Wysokość 5,5 m, długość 9m. Wewnątrz obiektu pracował silnik

elektryczny z przekładnią poruszający górną częścią instalacji. ...... patrz także: auto da fe oraz 1993

 

W kwietniu 1994 – Rogulski i Szczepanik realizują program telewizyjny na żywo w studiu TVP 2 w pasmie Art. Noc, pt: fundacja TNS przedstawia.... Akcja byla zaplanowana jako

sytuacja telewizyjna , w której artyści zapraszają do studia krytyków i kuratorów – i manipulują sytuacją odwracając role artystów i kuratorów.

Rogulus poprowadzil program, zaprojektowal „postmodernistyczną” scenografię studia, ubrania przewijających się na wizji operatorów z napisem „underground”, wynająl fotografa,

który na żywo w studiu dokumentowal akcję. Wśród zaprosznych byli: Piotr Rypson, Jolanta Ciesielska, Tomasz Szczuka i Krzysztof Bednarski. patrz także: 1994 oraz OA i TNS

Akcja byla odpowiedzia Rogulusa na idee / zjawisko Przemyslu Artystycznego opisanego w roku 1992 w piśmie Flesch Art. przez nowojorskiego krytyka sztuki, kuratora i konsultanta najważniejszych kolekcji międzynarodowych Jeffreya Deitcha. W tekscie pt: Przemysl artystyczny Deitch analizowal obraz sztuki na początku lat 90-tych i przewidywal kierunki rozwoju sztuki w kontekście przemian kulturowych wspólczesnego postmodernistycznego społeczeństwa. Problematyka artykułu ujęta byla w następujące hasla: Sztuka jako inwestycja; Sztuka jako arena polityczna; Sztuka jako najwyższe dobro konsumenta; Rozwój nowej formy meta-sztuki: między sztuką a rozrywką; Sztuka jako zawód.

 

 

W 1994 roku Marek Rogulski zakłada na Wyspie Spichrzów w Gdańsku galerię - pracownię Spichrz 7. która działa do końca roku 1996go.

Galeria działa także jako

OŚRODEK BADAŃ PRZESTRZENI WEWNĘTRZNEJ

Po lewej u dołu: Rogulus. 1994. Ośrodek Badań Przestrzeni Wewnętrznej. obpw . W galerii Spichrz 7, Rogulus realizował kilka akcji będących wizualizacją procesu transformacji

wewnętrznej. Akcje były skonstruowane tak, aby każda czynność była wynikiem konieczności a nie dowolności w działaniu. Na dole po prawej: Akcja pt: Traktus. Autor

porusza się na wrotkach a konstrukcje zamontowane we wnętrzu spichlerza zostały wykorzystane jak tor przeszkód, ktorgo pokonanie prowadziło do uzyskania rezultatu.

W Spichrzu 7 realizuje m.in Akcje pt: Jupiter i Psychocepchallus oraz obiekty z kości zwierząt. patrz także: akcja TZ oraz Spichrz 7

Po lewej u dołu: Rogulus. 1998. Szach Mat. performance w galerii Spiż 7. W środku fragment publikacji z roku 2000. Po prawej akcja Rogulusa

pt: Psychocepchallus, zrealizowana w galerii Spichrz 7 w roku 1996. Wnętrza galerii pokryte zostały malowidłami z wyrytym w ścianach napisem.

patrz także: 1995

 

 

 

Rogulus. 1996. performance pt: Meditatio Meditatio w galerii Manhattan w Łodzi. Autor znajduje się w stalowym uniformie, przez który przepływa napięcie

elektryczne, dosłownie spajając i łącząc autora z formą uniformu. Na dole po prawej Rogulus w performance w Kunstraum Duseldorf w Niemczech

realizuje performance pt. Cyklum Meeeditatio. Wykorzystuje w nim stalowy, specjalnie spreparowany strój nurka. Na dole w środku: Performance pt. Flesch -

flasch, realizowany w 2000 w CSW Zuj w Warszawie. Autor znajduje się na obrotowej konstrukcji napędzanej pracą silnika elektrycznego. Na wyskości

serca ma umocowane przez skórę haki z linami prowadzącymi do dwoch kul. Liny splatały się na skutek ruchu obrotowego maszyny i ciała, co w

rezultacie umożliwiło wystrzelenie w przestrzeń ponad autora kasetki z filmem naświetlonym podczas wykonywania obrotów .

Po prawej na dole performance pt: O obrotach ciał wewnętrznych na Zamku w Olsztynie w sali Mikołaja Kopernika.

patrz także: Bielsko Biała - Wobec Apokalipsy ; Łódź - Die Kunst ist Toth oraz 1996

 

W roku 1997 powstaje prowadzona przez Rogulskiego Galeria SPIŻ 7 Spiz 7 w Gdańsku, która będzie miejscem rozpoczęciarealizacji Projektu Poza Postmodernizm m.in. w obszarze sztuk wizualnych i współczesnej muzyki improwizowanej.

 

Po lewej na dole performance pt: Machina Coelestis a po prawej TAPE A. patrz także: Tape A oraz 1997

 

Na dole realizacje Rogulusa w Spiż 7, pt: Każdej minuty każdego dnia, Tatuaż wewnętrzny oraz interaktywny: Złap poziom - złap Ducha

ppatrz także: 1998 oraz 1999

 

 

1999 - rozpoczęcie realizacji projektu POZA POSTMODERNIZM

w galerii SPIŻ 7 w Gdańsku.

 

Rogulus. 2000. realizacja pt: Dedykowane Postmodernie. Nie jestem z tego świata. Będę jadł twoje ciało, będę jadł twój umysł. Kute spalone aluminium, stal, trąbki, drewno.

Zdjęcie pochodzi z wystawy Scena 2000. w CSW Zuj w Warszawie.

Powyżej: Rogulus. 2000. realizacja pt: Poza Postmodernizm, w galerii Laboratorium w CSW Zuj w Warszawie. W sali wystawowej autor umieścił

duże lustra, a naprzeciwko nich piłkę do ćwiczeń rachabilitacyjnych z umocowanym przy niej zapalnikiem elektrycznym i ladunkiem wybuchowym.

Zwiedzający stanowili niezbędny element wystawy. Odpowiedni komentarz, przygotowany przez autora, umieszczony był przed wejściem do sali.

patrz także: 2000 Na obszarze Polski, Niemiec i Holandii, w ramach projketu Europartrain, Rogulus realizuje akcję o wydźwięku ekologicznym.

Od roku 2000 Rogulus publikuje kilka tekstów ważnych dla realizacji projektu. Były to to m.in. Podstawy Manifestu Wspólczesnej Kontrkultury /2001/,

prezentowane na konferencji w Kaliningradzie w Rosji: Znaczenie światopoglądu dla rozumienia i interpretacji przeobrażeń kulturowych /2002/ oraz

opublikowany w wydawanym przez fundację TNS, Exlorerze (nr.4), tekst pt: Poza Postmodernizm - uchwycić siłę... /2004/

Powyżej po lewej: Rogulus. 2004. prace pt: Energa i ciało energetyczne. Po prawej: Rogulus. 2001 - rozdanie Podstaw Manifestu Współczesnej Kontrkultury.

 

DUCH = KREATYWNOŚĆ

 

W galerii Spiz 7 Rogulus prezentował obiekty bezpośrednio łączone przez niego z przesłaniem projektu. Powyżej obiekt, pt:

Dedykowane Postmodernie. Nie ma Nic. Jest tylko Jest. Jaśniej niż Tysiąc Najjaśniejszych Słońc. Obiekt został wykonany

z kutego aluminium, stali, miedzi, pokryty był farbą; posiadał zapalnik i zawierał wewnątrz w sobie płynny materiał wybuchowy.

 

po lewej: Rogulus. 2000. Najwyższa tożsamość. Akcja w galerii Spiż 7. pod nią. instalacja w toalecie pociagu Europartrain.

po prawej u góry: Rogulus. 2001. Coctajl Nadświadomości - nie ja. Rzeźba po napięciem 220 V. Kute, spalone aluminium,

włosy, drewniana belka, płynny ładunek wybuchowy oraz tablica ostrzegawcza. CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie.

patrz także: 2001 oraz 2002

 

Od roku 2003 Rogulus realizuje praktyczne ćwiczenia w dochodzeniu do świadomości ciała energetycznego.

 

 

powyżej: Rogulus. 2003. Centaur. Kute aluminium, drewno, stal, szkło i książka. patrz także: 2003 oraz 2004

powyżej: Rogulus. 2004. fotografia pt: korpus i bez tytułu. W środku kadr z filmu: Przemieszczenie /video, 2005 . Poniżej fotografia: ogień

 

....................

 

powyżej. Rogulus. 2004. Horyzont zdarzeń. Stal, płyta, farba, aluminium, plexa. 360 x 180 cm.

 

 

powyżej w środku. Rogulus. 2005. Sobowtór energetyczny. patrz także: 2005 . Kuty mosiądz i aluminium, drewno, farba, miedź, kleje, lina, ceramika, guma, włosy.

Wysokość 180 cm. Po prawej i lewej: performance Rogulusa pt: Ruchy ciała energetycznego, w którym autor podwieszony pod sufitem wprawia się w ruch wirowy pokonując

ograniczenia ciała fizycznego wplątanego w sieć linek, ktorych użycie pozwoliło wcześniej wywindować to ciało pod sufit pomieszczenia, w którym realizowane było działanie.

 

 

Jaki mioże być nowy, szerszy światopogląd?

 

powyżej: Rogulus. 2006. Cykl fotografii pt: Więcej, oraz opracowanie tekstowe do projektu Poza Postmodernizm.

 

powyżej: Rogulus. 2006. Realizacja w Austriackim Forum Kultury w Warszawie pt: Poza Postmodernizm - punkt odniesienia. Instalacje, filmy i projekcje video/DVD.

poniżej: fotografia bez tytułu oraz kadry z filmów : Drżenie i Lśnienie. Video/DVD. 2006 patrz także: Lsnienie oraz punkt odniesienia

 

........................

poniżej: Rogulus. 2006. Realizacja pt: Poza Postmodernizm - Ciało Niebieskie. cykl fotografii

 

 

poniżej: Rogulus. 2006. Realizacja pt: Poza Postmodernizm - Ciało Niebieskie. obiekt pt: Punkt Połączenia i zbliżenie fragmentu instalacji interakrywnej pt: Scalanie.

 

poniżej: Rogulus. 2006. Realizacja pt: Poza Postmodernizm - Ciało Niebieskie. obiekt i fragment instalacji interakrywnej pt: Scalanie.

poniżej: Rogulus. 2006. Kadry z filmów Krrr (1) oraz Łączenie emanacji (2,3) patrz także: 2006

 

 

Powyżej: Rogulus. 2006. Kadr z filmu pt: Ćwiczenie łącza energetycznego. W środku fotografia autora w obiekcie interaktywnym. Po prwej realizacja pt: Ciało Niebieskie. Instalacja w zabudowie miejskiej - obiekt na tle nieba poruszany dookoła osi silnikiem elektrycznym.

 

 

powyżej: Rogulus. 2006. Performance pt: Łączenie - ruchy ciała energetycznego w galerii Manhattan w Łodzi.

W performance autor wykorzystał tektonikę budynku, w ktorym realizował działanie.

Po wyniesieniu ciała pod strop sali, wykonał szereg ewolucji możliwych dzięki skomplikowanemu systemowi dociążeń i linek

 

powyżej: Rogulus. 2007. Instalacje, pt: Rzeźba jako performer oraz Lasso - wachlowanie świadomości w Muzeum Sztuki w Łodzi i Spiż 7 w Gdańsku.

Poniżej, zrealizowany na otwarciu wystawy performance pt: Lasso - Wachlowanie świadomości. Po prawej performance pt: Ważenie ciała energetycznego patrz więcej: 2007

poniżej z lewej: Interaktywna, wieloelementowa instalacja, pt: Przesunięcie - Łączenie . poniżej w środku i po prawej: Instalacja fotograficzna, pt: Zakaz fotografowania.

 

2006. Wachlowanie świadomości. Muzeum Sztuki w Łodzi. >>> tekst pt: Wachlowanie

 

patrz także : Wywiad pt: Poszerzanie światopoglądu

poniżej kadry z filmów pt: Łamanie światła 2007 i Odliczanie energii; patrz więcej > 2008

 

 

poniżej: Marek Rogulski - performance pt: Poziom kości 2008. Po prawej instalacja pt: Totalizator 2009

 

 

poniżej: Marek Rogulski - instalacja pt: Ćwiczenia poranne

 

poniżej: Interaktywna, wieloelementowa instalacja i performance Rogulusa pt: Totalizator 2009

 

 

fragment instalacji pt: Psychiczny apetyt, oraz rzeźba Erectusneandersapiens 2009 ; patrz więcej >>> 2009 >>> tekst Adama Soboty, pt: Poza Postmodernizm

powyżej po prawej kadr z filmu Kratownica, 2008

poniżej intalacja pt: Zamrażanie rzeźby i jej fragment z mrożonym DNA w galerii Spiż 7. 2009

Pponiżej performance pt: Modul Size XXI w MODEM At Center w Debreczynie na Wegrzech. 20010

poniżej instalcja , pt: Artysta jako dinozaur. 2010. Galeria Spiż 7 oraz Contemporary Art - Jaki nowy światopogląd?

Poniżej fotografia pt: Ćwiczenia. projekt Poza Postmodernizm. oraz fotgrafia: Artysta jako dinozaur.

Poniżej: Marek Rogulski. Instalacja interaktywna oraz performance i przetworzenia komputerowe pt: OSMOZA

Poniżej: Marek Rogulski. performance pt: OSMOZA

 

>>> tekst wachlowanie ; >>> tekst habitat

powyżej: Rogulus. 2011. New Totalism oraz Tabela ukazująca kierunek poszukiwań w obszrze projektu Poza Postmodernizm.

powyżej: Rogulus. 2012. Cykl fotografii ART History - płukanie skóry postmodernizma. Po prawej: Marek Rogulski, 2013 cykl fotografii Blask.

powyżej: Rogulus. 2013. Kadry z filmu Zagęszczanie ciała energetycznego. Po prawej: EURAZJA - will it fly? instalacja, czesć akcji pod tym samym tytulem.

Marek Rogulski, 2012. Performance - Architektura historii.

Powyżej: Marek Rogulski, 2012. Instalacja Earth glob in a billion years. Po prawej: New Totalism_Selftransformation. Galeria Spiż 7.

Powyżej: Marek Rogulski, 2013. Instalacja i akcja pt: Koprolity sztuki. Gorzów Wielkopolski, Galeria Terminal 08 i Muzeum im. Dekkerta.

Powyżej, po lewej: Marek Rogulski, 2013. Martwa rzeźba.Obiekt mobilny. Po prawej: 23014. Anti_Ultra. Wystawa i wyklad w galerii ASP.

patrz także >>> Miedzy genami a memami

Powyżej: Marek Rogulski, 2013.Po lewej: Instalacja: Live & death, Instalacja i akcja pt: Contemporary kometka. Obiekt interaktywny. Po prawej: performnce i cykl fotografii pt: Blask.

Powyżej: Marek Rogulski, 2014. Instalacja i performance pt: Ślepa Plamka. 3D. Hologram.

 

http://www.myspace.com/rogulus

Od roku 2000 wytwórnia TNS Records RXS i fundacja TNS organizują festiwale współczesnej muzyki Improwizowanej. W 2005 roku odbył się Europejski festiwal

Współczesnej Muzyki Improwizowanej EFWMI w centrum Kulturalno kongresowym św. Jana w Gdańsku. Na zdjęciu w środku koncert zespołu Rogulus X Szwelas und Gos

razem z Yurijem Yaremczukiem i Zdzisławem Piernikiem. Muzyka improwizowana, jako ta najbardziej otwarta na "impulsy nieskończoności" wpisuje się w koncepcję

i ideę projektu Poza Postmodernizm. Wymagające osobistego zaangażowania granie na instrumentach jest zarazem jedym ze sposobów dochodzenia do świadomości

ciała energetycznego. W tym szczególnym przypadku tworzenie zjawiska muzycznego jest bezpośrednim rezultatem wejścia w nieznane obszary świadomości i zarazem jest

zespołowym doświadczaniem przepływu energii. patrz także: festiwale , TNS Records RXS oraz zespoly z udziałem Rogulusa.

 

Opracowanie strony: > Sz,sz,sz... Autorzy zdjęć na tej stronie: Jarosław Bartołowicz. Arek Drewa, Tomasz Bielak, Andrzej Grzelak, Jacek Chmielewski, Piotr Szwabe, Mariusz Michalski, Arek Staniszewski oraz archiwum TNS.