DWUJNIK ENERGETYCZNY w galerii Sfinx w Sopocie
POZA POSTMODERNIZM - projekt autorstwa Marka Rogulskiego / Rogulusa
Poniżej znajduje się skrót z historii powstawania projektu i przykłady realizacji dokonane przez
autora w obszarze sztuk wizualnych, intermedialnych, performance, akcji oraz muzyki improwizowanej w kontekście kolejnych miejsc pozyskanych dla realizacji celów i projektu.
patrz także: Akcje na morenie polodowcowej oraz pampers maxi oraz 1989 oraz 1990 i ZMW
oraz Szkic do studium o transformacji
Rogulus. 1987. Dzień psa. Olej na płótnie. 200 x 180 cm.
W 1991 roku rozpoczyna działalność galeriia C14 a Marek Rogulski publikuje: Punkt, od ktorego nie ma odwrotu Punkt, od którego nie ma odwrotu - Mały traktat o transformowaniu energii. patrz także: 1991
Powyżej: Rogulus. 1991.Kadry z filmu 10 hz i 'bez tytułu'. Technika video.
W 1992 roku zakłada fundację Tysiąc Najjaśniejszych Słońc, która stanie się bazą dla realizacji projektu Poza Postmodernizm Poza Postmodernizm. Pod koniec roku 1992go
w Dawnej Łaźni Miejskiej, po powstaniu Otwartych Pracowni, Rogulus zakłada i prowadzi tam do końca 1994 roku, galerię Auto da fe Auto da fe z autorskim
programem wystawienniczym.
po lewej u góry: Rogulus. 1992. Dzwon 100 GeV. Instalacja. Aluminium, neony, stal, instrumenty, szkło. Wysokość 5m.
Po prawej u góry. Rogulus. 1994. EEEP. Obiekt o dlugości 9 m. Aluminium, stal, siatka, guma, neon, kości zwierzęce.
Powyżej performance Rogulusa w CRP w Orońsku pt: Epoka Progu, oraz fragment instalacji. Po prawej akcja pt: System Lewitacji. patrz także: 1992
powyżej: Rogulus. 1993. Auto da fe - geniusz Miłości. Instalacja. Aluminium, neony, stal, plexa,
rzeźba, szkło. Wysokość 5,5 m, długość 9m. Wewnątrz obiektu pracował silnik
elektryczny z przekładnią poruszający górną częścią instalacji. ...... patrz także: auto da fe oraz 1993
W kwietniu 1994 – Rogulski i Szczepanik realizują program telewizyjny na żywo w studiu TVP 2 w pasmie Art. Noc, pt: fundacja TNS przedstawia.... Akcja byla zaplanowana jako
sytuacja telewizyjna , w której artyści zapraszają do studia krytyków i kuratorów – i manipulują sytuacją odwracając role artystów i kuratorów.
Rogulus poprowadzil program, zaprojektowal „postmodernistyczną” scenografię studia, ubrania przewijających się na wizji operatorów z napisem „underground”, wynająl fotografa,
który na żywo w studiu dokumentowal akcję. Wśród zaprosznych byli: Piotr Rypson, Jolanta Ciesielska, Tomasz Szczuka i Krzysztof Bednarski. patrz także: 1994 oraz OA i TNS
Akcja byla odpowiedzia Rogulusa na idee / zjawisko Przemyslu Artystycznego opisanego w roku 1992 w piśmie Flesch Art. przez nowojorskiego krytyka sztuki, kuratora i konsultanta najważniejszych kolekcji międzynarodowych Jeffreya Deitcha. W tekscie pt: Przemysl artystyczny Deitch analizowal obraz sztuki na początku lat 90-tych i przewidywal kierunki rozwoju sztuki w kontekście przemian kulturowych wspólczesnego postmodernistycznego społeczeństwa. Problematyka artykułu ujęta byla w następujące hasla: Sztuka jako inwestycja; Sztuka jako arena polityczna; Sztuka jako najwyższe dobro konsumenta; Rozwój nowej formy meta-sztuki: między sztuką a rozrywką; Sztuka jako zawód.
W 1994 roku Marek Rogulski zakłada na Wyspie Spichrzów w Gdańsku galerię - pracownię Spichrz 7. która działa do końca roku 1996go.
Galeria działa także jako
OŚRODEK BADAŃ PRZESTRZENI WEWNĘTRZNEJ
Po lewej u dołu: Rogulus. 1994. Ośrodek Badań Przestrzeni Wewnętrznej. obpw . W galerii Spichrz 7, Rogulus realizował kilka akcji będących wizualizacją procesu transformacji
wewnętrznej. Akcje były skonstruowane tak, aby każda czynność była wynikiem konieczności a nie dowolności w działaniu. Na dole po prawej: Akcja pt: Traktus. Autor
porusza się na wrotkach a konstrukcje zamontowane we wnętrzu spichlerza zostały wykorzystane jak tor przeszkód, ktorgo pokonanie prowadziło do uzyskania rezultatu.
W Spichrzu 7 realizuje m.in Akcje pt: Jupiter i Psychocepchallus oraz obiekty z kości zwierząt. patrz także: akcja TZ oraz Spichrz 7
Po lewej u dołu: Rogulus. 1998. Szach Mat. performance w galerii Spiż 7. W środku fragment publikacji z roku 2000. Po prawej akcja Rogulusa
pt: Psychocepchallus, zrealizowana w galerii Spichrz 7 w roku 1996. Wnętrza galerii pokryte zostały malowidłami z wyrytym w ścianach napisem.
patrz także: 1995
Rogulus. 1996. performance pt: Meditatio Meditatio w galerii Manhattan w Łodzi. Autor znajduje się w stalowym uniformie, przez który przepływa napięcie
elektryczne, dosłownie spajając i łącząc autora z formą uniformu. Na dole po prawej Rogulus w performance w Kunstraum Duseldorf w Niemczech
realizuje performance pt. Cyklum Meeeditatio. Wykorzystuje w nim stalowy, specjalnie spreparowany strój nurka. Na dole w środku: Performance pt. Flesch -
flasch, realizowany w 2000 w CSW Zuj w Warszawie. Autor znajduje się na obrotowej konstrukcji napędzanej pracą silnika elektrycznego. Na wyskości
serca ma umocowane przez skórę haki z linami prowadzącymi do dwoch kul. Liny splatały się na skutek ruchu obrotowego maszyny i ciała, co w
rezultacie umożliwiło wystrzelenie w przestrzeń ponad autora kasetki z filmem naświetlonym podczas wykonywania obrotów .
Po prawej na dole performance pt: O obrotach ciał wewnętrznych na Zamku w Olsztynie w sali Mikołaja Kopernika.
patrz także: Bielsko Biała - Wobec Apokalipsy ; Łódź - Die Kunst ist Toth oraz 1996
W roku 1997 powstaje prowadzona przez Rogulskiego Galeria SPIŻ 7 Spiz 7 w Gdańsku, która będzie miejscem rozpoczęciarealizacji Projektu Poza Postmodernizm m.in. w obszarze sztuk wizualnych i współczesnej muzyki improwizowanej.
Po lewej na dole performance pt: Machina Coelestis a po prawej TAPE A. patrz także: Tape A oraz 1997
Na dole realizacje Rogulusa w Spiż 7, pt: Każdej minuty każdego dnia, Tatuaż wewnętrzny oraz interaktywny: Złap poziom - złap Ducha
1999 - rozpoczęcie realizacji projektu POZA POSTMODERNIZM
w galerii SPIŻ 7 w Gdańsku.
Rogulus. 2000. realizacja pt: Dedykowane Postmodernie. Nie jestem z tego świata. Będę jadł twoje ciało, będę jadł twój umysł. Kute spalone aluminium, stal, trąbki, drewno.
Zdjęcie pochodzi z wystawy Scena 2000. w CSW Zuj w Warszawie.
Powyżej: Rogulus. 2000. realizacja pt: Poza Postmodernizm, w galerii Laboratorium w CSW Zuj w Warszawie. W sali wystawowej autor umieścił
duże lustra, a naprzeciwko nich piłkę do ćwiczeń rachabilitacyjnych z umocowanym przy niej zapalnikiem elektrycznym i ladunkiem wybuchowym.
Zwiedzający stanowili niezbędny element wystawy. Odpowiedni komentarz, przygotowany przez autora, umieszczony był przed wejściem do sali.
patrz także: 2000 Na obszarze Polski, Niemiec i Holandii, w ramach projketu Europartrain, Rogulus realizuje akcję o wydźwięku ekologicznym.
Od roku 2000 Rogulus publikuje kilka tekstów ważnych dla realizacji projektu. Były to to m.in. Podstawy Manifestu Wspólczesnej Kontrkultury /2001/,
prezentowane na konferencji w Kaliningradzie w Rosji: Znaczenie światopoglądu dla rozumienia i interpretacji przeobrażeń kulturowych /2002/ oraz
opublikowany w wydawanym przez fundację TNS, Exlorerze (nr.4), tekst pt: Poza Postmodernizm - uchwycić siłę... /2004/
Powyżej po lewej: Rogulus. 2004. prace pt: Energa i ciało energetyczne. Po prawej: Rogulus. 2001 - rozdanie Podstaw Manifestu Współczesnej Kontrkultury.
DUCH = KREATYWNOŚĆ
W galerii Spiz 7 Rogulus prezentował obiekty bezpośrednio łączone przez niego z przesłaniem projektu. Powyżej obiekt, pt:
Dedykowane Postmodernie. Nie ma Nic. Jest tylko Jest. Jaśniej niż Tysiąc Najjaśniejszych Słońc. Obiekt został wykonany
z kutego aluminium, stali, miedzi, pokryty był farbą; posiadał zapalnik i zawierał wewnątrz w sobie płynny materiał wybuchowy.
po lewej: Rogulus. 2000. Najwyższa tożsamość. Akcja w galerii Spiż 7. pod nią. instalacja w toalecie pociagu Europartrain.
po prawej u góry: Rogulus. 2001. Coctajl Nadświadomości - nie ja. Rzeźba po napięciem 220 V. Kute, spalone aluminium,
włosy, drewniana belka, płynny ładunek wybuchowy oraz tablica ostrzegawcza. CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie.
Od roku 2003 Rogulus realizuje praktyczne ćwiczenia w dochodzeniu do świadomości ciała energetycznego.
powyżej: Rogulus. 2003. Centaur. Kute aluminium, drewno, stal, szkło i książka. patrz także: 2003 oraz 2004
powyżej: Rogulus. 2004. fotografia pt: korpus i bez tytułu. W środku kadr z filmu: Przemieszczenie /video, 2005 . Poniżej fotografia: ogień
....................
powyżej. Rogulus. 2004. Horyzont zdarzeń. Stal, płyta, farba, aluminium, plexa. 360 x 180 cm.
powyżej w środku. Rogulus. 2005. Sobowtór energetyczny. patrz także: 2005 . Kuty mosiądz i aluminium, drewno, farba, miedź, kleje, lina, ceramika, guma, włosy.
Wysokość 180 cm. Po prawej i lewej: performance Rogulusa pt: Ruchy ciała energetycznego, w którym autor podwieszony pod sufitem wprawia się w ruch wirowy pokonując
ograniczenia ciała fizycznego wplątanego w sieć linek, ktorych użycie pozwoliło wcześniej wywindować to ciało pod sufit pomieszczenia, w którym realizowane było działanie.
Jaki mioże być nowy, szerszy światopogląd?
powyżej: Rogulus. 2006. Cykl fotografii pt: Więcej, oraz opracowanie tekstowe do projektu Poza Postmodernizm.
powyżej: Rogulus. 2006. Realizacja w Austriackim Forum Kultury w Warszawie pt: Poza Postmodernizm - punkt odniesienia. Instalacje, filmy i projekcje video/DVD.
poniżej: fotografia bez tytułu oraz kadry z filmów : Drżenie i Lśnienie. Video/DVD. 2006 patrz także: Lsnienie oraz punkt odniesienia
........................
poniżej: Rogulus. 2006. Realizacja pt: Poza Postmodernizm - Ciało Niebieskie. cykl fotografii
poniżej: Rogulus. 2006. Realizacja pt: Poza Postmodernizm - Ciało Niebieskie. obiekt pt: Punkt Połączenia i zbliżenie fragmentu instalacji interakrywnej pt: Scalanie.
poniżej: Rogulus. 2006. Realizacja pt: Poza Postmodernizm - Ciało Niebieskie. obiekt i fragment instalacji interakrywnej pt: Scalanie.
poniżej: Rogulus. 2006. Kadry z filmów Krrr (1) oraz Łączenie emanacji (2,3) patrz także: 2006
Powyżej: Rogulus. 2006. Kadr z filmu pt: Ćwiczenie łącza energetycznego. W środku fotografia autora w obiekcie interaktywnym. Po prwej realizacja pt: Ciało Niebieskie. Instalacja w zabudowie miejskiej - obiekt na tle nieba poruszany dookoła osi silnikiem elektrycznym.
powyżej: Rogulus. 2006. Performance pt: Łączenie - ruchy ciała energetycznego w galerii Manhattan w Łodzi.
W performance autor wykorzystał tektonikę budynku, w ktorym realizował działanie.
Po wyniesieniu ciała pod strop sali, wykonał szereg ewolucji możliwych dzięki skomplikowanemu systemowi dociążeń i linek
powyżej: Rogulus. 2007. Instalacje, pt: Rzeźba jako performer oraz Lasso - wachlowanie świadomości w Muzeum Sztuki w Łodzi i Spiż 7 w Gdańsku.
Poniżej, zrealizowany na otwarciu wystawy performance pt: Lasso - Wachlowanie świadomości. Po prawej performance pt: Ważenie ciała energetycznego patrz więcej: 2007
poniżej z lewej: Interaktywna, wieloelementowa instalacja, pt: Przesunięcie - Łączenie . poniżej w środku i po prawej: Instalacja fotograficzna, pt: Zakaz fotografowania.
2006. Wachlowanie świadomości. Muzeum Sztuki w Łodzi. >>> tekst pt: Wachlowanie
patrz także : Wywiad pt: Poszerzanie światopoglądu
poniżej kadry z filmów pt: Łamanie światła 2007 i Odliczanie energii; patrz więcej > 2008
poniżej: Marek Rogulski - performance pt: Poziom kości 2008. Po prawej instalacja pt: Totalizator 2009
poniżej: Marek Rogulski - instalacja pt: Ćwiczenia poranne
poniżej: Interaktywna, wieloelementowa instalacja i performance Rogulusa pt: Totalizator 2009
fragment instalacji pt: Psychiczny apetyt, oraz rzeźba Erectusneandersapiens 2009 ; patrz więcej >>> 2009 >>> tekst Adama Soboty, pt: Poza Postmodernizm
powyżej po prawej kadr z filmu Kratownica, 2008
poniżej intalacja pt: Zamrażanie rzeźby i jej fragment z mrożonym DNA w galerii Spiż 7. 2009
Pponiżej performance pt: Modul Size XXI w MODEM At Center w Debreczynie na Wegrzech. 20010
poniżej instalcja , pt: Artysta jako dinozaur. 2010. Galeria Spiż 7 oraz Contemporary Art - Jaki nowy światopogląd?
Poniżej fotografia pt: Ćwiczenia. projekt Poza Postmodernizm. oraz fotgrafia: Artysta jako dinozaur.
Poniżej: Marek Rogulski. Instalacja interaktywna oraz performance i przetworzenia komputerowe pt: OSMOZA
Poniżej: Marek Rogulski. performance pt: OSMOZA
>>> tekst wachlowanie ; >>> tekst habitat
powyżej: Rogulus. 2011. New Totalism oraz Tabela ukazująca kierunek poszukiwań w obszrze projektu Poza Postmodernizm.
powyżej: Rogulus. 2012. Cykl fotografii ART History - płukanie skóry postmodernizma. Po prawej: Marek Rogulski, 2013 cykl fotografii Blask.
powyżej: Rogulus. 2013. Kadry z filmu Zagęszczanie ciała energetycznego. Po prawej: EURAZJA - will it fly? instalacja, czesć akcji pod tym samym tytulem.
Marek Rogulski, 2012. Performance - Architektura historii.
Powyżej: Marek Rogulski, 2012. Instalacja Earth glob in a billion years. Po prawej: New Totalism_Selftransformation. Galeria Spiż 7.
Powyżej: Marek Rogulski, 2013. Instalacja i akcja pt: Koprolity sztuki. Gorzów Wielkopolski, Galeria Terminal 08 i Muzeum im. Dekkerta.
Powyżej, po lewej: Marek Rogulski, 2013. Martwa rzeźba.Obiekt mobilny. Po prawej: 23014. Anti_Ultra. Wystawa i wyklad w galerii ASP.
patrz także >>> Miedzy genami a memami
Powyżej: Marek Rogulski, 2013.Po lewej: Instalacja: Live & death, Instalacja i akcja pt: Contemporary kometka. Obiekt interaktywny. Po prawej: performnce i cykl fotografii pt: Blask.
Powyżej: Marek Rogulski, 2014. Instalacja i performance pt: Ślepa Plamka. 3D. Hologram.
Od roku 2000 wytwórnia TNS Records RXS i fundacja TNS organizują festiwale współczesnej muzyki Improwizowanej. W 2005 roku odbył się Europejski festiwal
Współczesnej Muzyki Improwizowanej EFWMI w centrum Kulturalno kongresowym św. Jana w Gdańsku. Na zdjęciu w środku koncert zespołu Rogulus X Szwelas und Gos
razem z Yurijem Yaremczukiem i Zdzisławem Piernikiem. Muzyka improwizowana, jako ta najbardziej otwarta na "impulsy nieskończoności" wpisuje się w koncepcję
i ideę projektu Poza Postmodernizm. Wymagające osobistego zaangażowania granie na instrumentach jest zarazem jedym ze sposobów dochodzenia do świadomości
ciała energetycznego. W tym szczególnym przypadku tworzenie zjawiska muzycznego jest bezpośrednim rezultatem wejścia w nieznane obszary świadomości i zarazem jest
zespołowym doświadczaniem przepływu energii. patrz także: festiwale , TNS Records RXS oraz zespoly z udziałem Rogulusa.
Opracowanie strony: > Sz,sz,sz... Autorzy zdjęć na tej stronie: Jarosław Bartołowicz. Arek Drewa, Tomasz Bielak, Andrzej Grzelak, Jacek Chmielewski, Piotr Szwabe, Mariusz Michalski, Arek Staniszewski oraz archiwum TNS.