ANTYCYPACJE
MAREK ROGULSKI Tekst ukazał się w katalogu Virtual - dyktatura eksperymentu w roku 2012. Antycypacje W roku 2012 minęło 20 lat od powstania fundacji TNS. Przy tej okazji w galerii Spiż 7 odbyły się 3 wystawy: Von hieeer aus?, Antycypacje i Virtual - Dyktatura eksperymentu . Wystawy tworzyły pewien logiczny ciąg: od wymiaru lokalnego do globalnego, od ogólnych procesów historycznych aż po wyspecjalizowane techniki analizy, badania i kształtowania tych procesów. Trzeba jednak dodać że czytanie tego ciągu wystaw może być dwukierunkowe. Wystawa Antycypacje pełni w tym układzie jedynie funkcję koncepcyjnego zwornika.
Tomasz Kopcewicz. Bliżej natury, Wideo, projekcje. Wystawa Von hieeer aus? była w zamyśle swoistą grą z kontekstem historycznym jak i próbą wygrania aktualnego czasu poprzez wypracowywanie potencjału intelektualnego i artystycznego w trudnym dla Europy czasie kryzysu. Tytuł nawiązywał przewrotnie do wystawy, która odbyła się w roku 1984 w Dusseldorfie i która definiowała zjawisko sztuki lat 80-tych zwane Nową Ekspresją. Także w gdańskiej wystawie ważne było ukazanie związku aktualnych form myślenia o sztuce z przebiegiem procesów historycznych i kulturowych. Podstawowym założeniem tej wystawy była chęć równoczesnego naświetlenia kilku aspektów rzeczywistości społeczno-kulturalnej. Podejście takie wydaje się być warunkiem dla podjęcia skutecznych prób redefinicji tej rzeczywistości. Hipertekstowa narracja pozwoliła poprzez prace współczesne, jak i te z przełomu lat 70/80/90 - prowadzić refleksję nad potencjałem współczesnej polskiej sztuki. Wystawa miała charakter krótkotrwałego, efemerycznego zdarzenia i była zrealizowana bez wsparcia z funduszy publicznych - pytania o potencjał polskiej sztuki stawiane były w przestrzeni zdegradowanej, wśród ruin Wyspy Spichrzów w Gdańsku, co miało na celu także uwypuklenie specyfiki polskiej sztuki w konkretnym kontekście geopolitycznym. Wystawę skonstruowano wokół czterech kategorii tematycznych a każda kategoria stanowiła także swoiste pole gry pomiędzy wybranymi pracami: 1. Europa, Europa : Andrzej Dudek Durer, Sławomir Góra, Natalia LL, Marek Niemirski, Julita Wójcik. 2. Global Dream : Justyna Koeke, Jerzy Kosałka, Marek Rogulski, Wilhelm Sasnal. 3. Prospekty Transformacji : Jakub Bielawski, Andrzej Miastkowski i WL, Dorota Nieznalska, Zygmunt Piotrowski, Wojciech Zamiara. 4. Gdański 'Archive' / Dokumentacje: Jacek Niegoda i Mikołaj Jurkowski, galeria C 14, Witosław Czerwonka i Wojciech Zamiara, grupa Tot Art, grupa Pampers Maxi. Koncert IZES: Jowita Cieślikiewicz, Michał Gos, Izes, Ewa Kaszuba, Rogulus, Irek Wojtczak.
Jacek Kornacki. Zostań świadomym dawcą. Akcja artystyczno społeczna. Wystawie towarzyszył tekst Marka Rogulskiego pt: Wszechświat nie jest miejscem spokojnej kontemplacji postmodernizmu . Jego fragmenty ukazały się na www.Obieg.pl . W tekście tym podjęte zostało między innymi rozważanie na temat potencjalnego wkładu polskiej sztuki do globalnej kultury. Według autora: z pewnością nie będzie to wkład zasadzający się na wartościach kulturowego, egzotycznego skansenu. Wartość dodana wyniknąć może jedynie z odważnej wizji, której siłą jest świadomość istnienia pomiędzy Wschodem i Zachodem i związanym z nimi dziedzictwem idei . Podjęty zostaje wątek projektu Poza Postmodernizm, który ukierunkowuje odbiorcę na kwestię nowego rozumienia duchowości. To duchowość nie-reakcyjna, ale ewolucyjna: postkonserwatywna i transliberalna zarazem. Ponowoczesne koncepcje egalitaryzmu, pluralizmu i partycypacji zostają włączone w szerszą - kosmocentryczną - wizję rozwoju świadomości. Kurator: Marek Rogulski Fundacja TNS wystawę zorganizowała przy pomocy Bałtyckiego Bractwa Żeglarzy.
Wystawa Antycypacje była zogniskowana wokół problematyki budowania długoterminowych strategii artystycznych i kulturowych. Słowo antycypować oznacza: wyprzedzać jakieś zjawisko, przewidywać, uprzedzać, zakładać coś jeszcze nieistniejącego.
Maria Apoleika i Marcel Zammenhoff. Ukraiński nawigator. Wideo. Artyści: Maria Apoleika i Marcel Zammenhoff, Tomasz Kopcewicz, Jacek Kornacki, Leszek Krutulski, Andrzej Egon Miastkowski, OBPW, Krzysztof Polkowski, Marek Rogulski. Koncert współczesnej muzyki improwizowanej: Oleg Dziewanowski, Rogulus, Tomasz Szwelas Szwelnik. Kurator: Marek Rogulski Fundacja TNS wystawę zorganizowała przy pomocy Gdańskiej Galerii Miejskiej i Bałtyckiego Bractwa Żeglarzy w ramach festiwalu ART MUSE organizowanego przez Gdańską Galerię Miejską. Marek Rogulski. Earth glob by a billions years. Instalacja. Wystawa pt: Virtual - Dyktatura eksperymentu była spojrzeniem na życie społeczne poprzez nowe technologie. Nie chodziło jednak o nowinki z dziedziny technologii w obszarze sztuki ale raczej o to, że sama kultura może być postrzegana jako coś w znaczącym sensie wirtualnego ale zasadniczo determinującego ludzką tożsamość i światopoglądy. Tempo rozwoju nowych technologii informatycznych, komunikacyjnych, audiowizualnych oraz dziedzin nauki takich jak, np: nanotechnologia i programowanie, sprawia, że pewne aspekty ludzkiego życia jak i społeczne wartości kulturowe - ulegają przedefiniowaniu. Jedną z cech charakterystycznych współczesnej kultury jest potrzeba dyskursu oraz dążenie do dokonywania przewartościowań w jej obrębie - co z jednej strony może owocować generowaniem nowych koncepcji ale równie dobrze może mieć charakter powierzchownej wirtualnej gry . Ta swoista dyktatura eksperymentu realizować się może dzięki dynamicznemu rozwojowi nowego środowiska technologicznego i tworzonym w oparciu o to środowisko nowym strategiom działania. Zmusza artystów do zmiany sposobu myślenia o sztuce. Wyraża się to zarówno na poziomie operacyjnym - w poszukiwaniu nowego języka sztuki, ale także - patrząc głębiej - leży u podstaw tworzenia wyobrażeń na temat tego, czym sztuka mogłaby być . Artyści: Roman Bromboszcz, Michał Brzeziński, Józef Bury, CUKT, Gina Czarnecki, Sylwia Galon, Henry Gwiazda, Marc Lee, Marek Rogulski, Grzegorz Sztwiertnia, Piotr Wyrzykowski Koncert: Langfurtka: Mikołaj Trzaska i Adam Witkowski. Quartet: Jowan Czerkas, Oleg Dziewanowski, Rogulus, Tomasz Szwelnik.
Krzysztof Polkowski. L(i)ebensraum. Kuratorzy: Michał Brzeziński i Marek Rogulski Fundacja TNS wystawę zorganizowała przy pomocy Bałtyckiego Bractwa Żeglarzy. Wystawa została dofinansowana z budżetu Miasta Gdańsk. Mecenat Miasta Gdańsk. Koncepcja/Opracowanie: Marek Rogulski/ fundacja TNS
Leszek Krutulski. Cykl fotografii. Anticipations / Virtual - the dictatorship of the experiment
In 2012 it has been 20 years since the establishment of the TNS foundation . On this occasion three exhibitions were organized in Spiż 7 gallery : Von hieeer aus ? , Anticipations and Virtual -The dictatorship of the experiment. The exhibitions formed a logical sequence : from a local dimension to the global , from general historical processes to specialized techniques of analysis , research and development of these processes. It should be added, however, that reading of these exhibitions can be bidirectional. Anticipations functions only as a conceptual keystone in this system.
Exhibition Von hieeer aus ? was conceived as a kind of game with historical context and an attempt to win the current time by developing intellectual and artistic potential in a difficult for Europe time of crisis The title alluded ironically to the exhibition which was held in 1984 in Dusseldorf , and which defined the phenomenon of art of the 1980s called the New Expression. Also in Gdansk exhibition it was important to show the relationship of current views about the art with the course of historical and cultural processes . The basic premise of this exhibition was to highlight several aspects of the socio- cultural reality . Such approach seems to be a prerequisite for successful effort at redefining the reality. The Hypertext narrative helped, through contemporary works as well as those at the turn of the seventies and eighties, the eighties and nineties - reflect on the potential of contemporary Polish art. The exhibition - a short-term , ephemeral event - was organized without any support of public funds. The questions about the potential of Polish art were formulated in degraded space, among the ruins of the Granary Island in Gdansk , which was also aimed at highlighting the specificity of Polish art in a particular geopolitical context .
The exhibition was constructed around four thematic categories and each category was also a specific field of play between selected works :
The exhibition was accompanied by Marek Rogulski's text: The universe is not a place for quiet contemplation of postmodernism . Its fragments have appeared on www.Obieg.pl . This text, inter alia, has taken in to consideration the potential contribution of Polish art to the global culture. According to the author : The contribution will definitely not be based on the values ?? of a cultural, exotic, open-air museum . The added value can only arise from a bold vision, the strength of which lies in the awareness of existing between East and West and the idea ?? heritage related to them. The thread of the project Beyond Postmodernism has been undertaken , which directs the recipient to the issue of a new understanding of spirituality. This spirituality is non- reactive - it is evolutionary : post conservative and trans liberal at the same time. Post-modern concepts of egalitarianism , pluralism and participation are included in a broader - cosmocentric - vision of the development of consciousness.
Curator: Marek Rogulski The exhibition was organized by TNS Foundation with the help of the Baltic Sailors Society.
Anticipations exhibition was focused around the problem of building long-term artistic and cultural strategies . The word anticipate means: to go ahead of a phenomenon , predict, foresee , forestall, make assumption of something that does not exist yet .
Artists: Maria Apoleika and Marcel Zammenhoff. Tomasz Kopcewicz, Jacek Kornacki, Leszek Krutulski, Andrzej Egon Miastkowski, OBPW, Krzysztof Polkowski, Marek Rogulski. C oncert of contemporary improvised music: Oleg Dziewanowski, Rogulus, Tomasz Szwelas Szwelnik. The exhibition was organized by TNS Foundation with the help of Gdansk Municipal Gallery and the Baltic Sailors Society , as a part of ART MUSE festival organized by Gdansk Municipal Gallery.
The exhibition Virtual - The dictatorship of the experiment is to give perspective on society through new technologies. However, it is not about technological novelties in the field of art, rather that culture itself can be seen as something significantly virtual, but essentially determining human identity and worldviews . The pace of development of new information, communication and audiovisual technologies and scientific fields , such as nanotechnology and programming, makes some aspects of human life and cultural values ?be redefined . One of the characteristics of contemporary culture is the need for discourse and the desire to make revaluation within it - which can result in generating new ideas, but it might as well be a superficial virtual game . This peculiar dictatorship of the experiment can be realized thanks to the dynamic development of the new technological environment and new strategies created on the basis of this environment. It forces artists to change the way of thinking about art. This is expressed both at the operational level - in search of a new language of art , but also - looking deeper - underlies the creation of ideas about what art could be . Curators: Michał Brzeziński and Marek Rogulski The exhibition is organized by TNS Foundation with the help of the Baltic Sailors Society and co-financed from the budget of the City of Gdańsk . Patronage of Gdańsk .
|