VIRTUAL - DYKTATURA EKSPERYMENTU Teksty ukazały się w roku 2012 w katalogu pt: Virtual - Dyktatura eksperymentu wydanym przez fundację TNS.
Kuratorzy: Michał Brzeziński i Marek Rogulski koncepcja wystawy: Marek Rogulski /fundacja TNS
"Wystawa pt: Virtual - Dyktatura eksperymentu była spojrzeniem na życie społeczne poprzez nowe technologie. Nie chodziło jednak o nowinki z dziedziny technologii w obszarze sztuki ale raczej o to, że sama kultura może być postrzegana jako coś w znaczącym sensie wirtualnego ale zasadniczo determinującego ludzką tożsamość i światopoglądy. Grzegorz Sztwiertnia. Kolaż dźwiękowy Walka o słowo rozwoju nowych technologii informatycznych, komunikacyjnych, audiowizualnych oraz dziedzin nauki takich jak, np: nanotechnologia i programowanie, sprawia, że pewne aspekty ludzkiego życia jak i społeczne wartości kulturowe - ulegają przedefiniowaniu. Jedną z cech charakterystycznych współczesnej kultury jest potrzeba dyskursu oraz dążenie do dokonywania przewartościowań w jej obrębie - co z jednej strony może owocować generowaniem nowych koncepcji ale równie dobrze może mieć charakter powierzchownej wirtualnej gry. Józef Bury. Defenestracja i Nauka Latania lub Francuskie Defenestracje. Doc. Wideo Ta swoista dyktatura eksperymentu realizować się może dzięki dynamicznemu rozwojowi nowego środowiska technologicznego i tworzonym w oparciu o to środowisko nowym strategiom działania. . Sylwia Galon. Bez tytułu. Instalacja , wideo C.U.K.T. Kampania Wiktorii Cukt 2001 Zmusza artystów do zmiany sposobu myślenia o sztuce. Wyraża się to zarówno na poziomie operacyjnym - w poszukiwaniu nowego języka sztuki, ale także - patrząc głębiej - leży u podstaw tworzenia wyobrażeń na temat tego, czym sztuka mogła by być ." Marek Rogulski. Architektura histori_dual leyer. Sytuacja, post_ performance, obiekt Marek Rogulski
Roman Bromboszcz. Głowy na Marsie, Instalacja, wideo Gina Czarnecki. Nascent. Wideo "Koncepcja tzw. Fake art powstała jako antyteza dla porażki rozumianej jako defekt. /.../ Efekt / defekt / osiągany celowo, w odróżnieniu od defektu osiąganego przypadkiem, wkroczył dzięki konceptualizmowi na scenę awangardy. Pojawiło się pojęcie d-efektu. Marek Rogulski. Art History _ Płukanie skóry postmodernizma. Fotografia, wydruk D-efekt to nic innego jak efekt eksperymentu, który jest z góry przewidywalny. /.../ Eduardo Kac wyhodował bakterie zawierające informacje o księdze Genezis zakodowane w kodzie DNA. Czyż nie osiągniemy podobnego efektu wystawiając pustą probówkę i odwołując się jedynie do wyobraźni odbiorcy? Piotr Wyrzykowski. Cyborg sex manual. Interaktywny CDR Wizualizacje i inne dowody mające nas przekonać o tym, że eksperyment jest faktem mogły być fikcyjne, stworzone wyłącznie w celu uwiarygodnienia pustej fiolki zawierającej rzekome bakterie. Czy na tym więc polegać ma status sztuki rozumianej jako coś sztucznego? Art is artificial. Henry Gwiazda. Infectious. ND digital multimedia Marc Lee. Waves. Instalacja, projekcja, przesył danych Sztuka nie jest rzeczywistością! Jest pięknym kłamstwem. Definicje piękna zmieniają się podobnie jak definicje kłamstwa i na tym różnicowaniu opiera się cała historia sztuki. Kłamstwo wymaga jednak wiernych... Dlatego dyktatura eksperymentu to ciekawa konstrukcja myślowa."
Michał Brzeziński. Betulla Alba. Instalacja, programowanie i projekcja. Michał Brzeziński Koncepcja/Opracowanie: fundacja TNS Artyści: Józef Bury, Roman Bromboszcz, Michał Brzeziński, CUKT, Gina Czarnecki, Sylwia Galon, Henry Gwiazda, Marc Lee, Marek Rogulski, Grzegorz Sztwiertnia, Piotr Wyrzykowski. Koncerty: Langfurtka: Mikołaj Trzaska i Adam Witkowski. Quartet: Jowan Czerkas, Oleg Dziewanowski, Rogulus, Tomasz Szwelnik.
Wystawę zorganizowała Fundacja TNS w październiku 2012 w galerii Spiż 7 w Gdańsku, przy pomocy Bałtyckiego Bractwa Żeglarzy, BIOS /Biocultural ArtLab/, OBPW. Wystawa została dofinansowana z budżetu Miasta Gdańsk. Mecenat Miasta Gdańsk.
|