NIE MUSIMY BYĆ NIEWOLNIKAMI CZASU HISTORYCZNEGO. Autor: Marek Rogulski /.../ Atak postmodernistycznych artystów na różne aspekty życia społecznego
i naszego rozumienia kultury jest w istocie pozorny. Wciąż pozostają oni
w obrębie tej samej struktury świadomości, z której przejawami walczą.
Tym samym potwierdzają obecny w niej wzorzec. Faktyczne przewartościowanie
może nastąpić tylko wówczas gdy podstawy wzorzec zostanie zmieniony
a stanie się tak tylko wtedy gdy zrealizujemy transformację do szerszej
niż obecna struktury świadomości. Struktury opartej na przekroczeniu ego
i wkroczeniu w transmentalną i transpersonalną nadświadomość Ducha.
Dlatego to jedynie wertykalna transformacja współczesnej struktury światopoglądowej,
przeobrażenie tej struktury, pozwoli nam poszerzyć przyjęty opis świata.
Jest to zgodne z przyjętym przeze mnie założeniem, że przeobrażenia światopoglądu
są pierwotne wobec przemian kulturowych. Tylko wówczas mogą powstać nowe
kategorie interpretacji. Kategorie bardziej adekwatne do szerszej kosmocentrycznej
i pozaczasowej perspektywy.
/.../ Wyznacznikiem współczesnej TOŻSAMOŚCI jest indywidualne ego zakorzenione
w mentalnej strukturze umysłu. Mentalne ego, które wraz z innymi podmiotami
prowadzi wewnątrzkulturową wymianę.
Dzięki temu zaawansowaniu w rozwoju, dzięki wyemancypowaniu się wolnego
podmiotu dysponującego pełnią praw obywatelskich, mogła powstać kultura
modernizmu a następnie światopogląd i kultura postmodernistyczna. /.../
Następnym krokiem w ewolucji samoświadomości ludzkiej będzie przekroczenie
ego i rozpoznanie swej tożsamości jako tożsamości transcendentnego Ducha.
Ducha transcendentnego zarówno wobec natury, ale także i wobec umysłu.
O tym właśnie traktuje realizowany przeze mnie projekt Poza Postmodernizm.
/.../ W tym świetle tracą na znaczeniu zarówno modernistyczna, weryfikowana
empirycznie nowość, jak i postmodernistyczna nasycona ironią praktyka
krytycznej dekonstrukcji i interpretacji. Choć nadal pozostają one istotnym
elementem praktyki artystycznej i, co więcej, są istotnym etapem w rozwoju
samoświadomości każdej jednostki ludzkiej, to jednak rozwój ten wcale
na tym nie musi się skończyć./.../ Nie wystarcza już myślenie o dziele
w kategoriach kontekstu społecznego, manipulacji medialnej lub kontekstu
miejsca, w którym praca ma być usytuowana. Wszystko to jest ważne, ale
akcent przesuwa się obecnie w kierunku potwierdzenia osobistego doświadczenia
transcendencji. Istotą sprawy pozostaje dokonanie faktycznej integracji
a następnie transformacji świadomości. Wzrośnie zatem rola technik wewnętrznych
w tworzeniu dzieła. .../Poszukiwanie i odkrywanie tej szerszej perspektywy
będzie teraz najważniejsze.

Rogulus. Wystawa w CSW Zuj w Warszawie. pt: Poza Postmodernizm. Zwiedzający, lustra, piłka do ćwiczeń rehabilitacyjnych, ładunek wybuchowy. 2000
Proces ten realizuje się przede wszystkim dzięki żmudnej transformacji
wewnętrznej jednostek. I ten właśnie obszar doświadczenia artysty wydaje
się obecnie najciekawszy. Z pewnością nie jest to łatwe, wymaga raczej
żmudnej i zaangażowanej pracy. Zamiast socjologicznego komentarza chcemy
dać wyraz prawdzie o swojej najgłębszej naturze i o doświadczeniu związanym
z dochodzeniem do tej prawdy.
Nie musimy być niewolnikami czasu historycznego. Posiedliśmy przecież
zdolność myślenia o myśleniu. Możemy badać i osądzać nasze własne uwarunkowania
i ograniczenia. Możemy badać związki pomiędzy samą ewolucją gatunku ludzkiego
a sposobem wyrażania kulturowych idei i wyobrażeń na temat nas samych.
Możemy badać zasady determinujące powstawanie naszych struktur światopoglądowych.
Mając, z jednej strony, nowe narzędzie w postaci globalnego dostępu do
informacji, a z drugiej dysponując współczesnymi narzędziami interpretacji
i wreszcie praktyką samotranscendencji, możemy spróbować zweryfikować
nasze spojrzenie na istotę sztuki. Da nam to także możliwość głębszego
rozumienia i rozpoznania znaczeń kultury, sztuki, sposobów jej prezentacji
i ostatecznie - sensu działania artystycznego.
/.../
Marek Rogulski. Gdańsk. lipiec 2002
Fragmenty pochodzą z wykładu pt: Znaczenie światopoglądu dla rozumienia
i interpretacji przeobrażeń kulturowych. wygłoszonego na konferencji
Ars Baltica w Kaliningradzie we wrześniu 2002.
|