MAREK ROGULSKI ROGULUS
Artysta intermedialny, performer, muzyk. Zajmuje się projektami interdyscyplinarnymi, także fotografią i filmem video oraz prowadzi działalność w ramach Ośrodka Badań Przestrzeni Wewnętrznej.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Marek Rogulus Rogulski jest autorem projektu POZA POSTMODERNIZM. W swych działaniach zwraca uwagę na duchowe aspekty sztuki, poprzez które próbuje wypracować nową perspektywę postrzegania postmodernizmu.Projekt stawiapytania o to:"jaki mógłby byc nowy, szerszy światopogląd?", oraz "jakie mogłyby byc nowe kryteria postępu w obszarze Kultury i Sztuki."
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Od roku 1992 prowadzi Fundację Tysiąc Najjaśniejszych Słońc /TNS/ oraz Galerię Spiż 7 i Ośrodek Badań Przestrzeni Wewnetrznej, które założył. W przeszłości współtworzył i współprowadził: galerię C14, fundację i pracownię Otwarte Atelier w dawnej Łaźni miejskiej gdzie prowadził galerię Autodafe. Obecnie działa tam CSW Laźnia.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Brał udział w ponad 100 wystawach w kraju i zagranicą. Prace Rogulskiego znajdują się w kolekcjach m.in. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Niepołomicach, kolekcji Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Sztuki w Łodzi, kolekcji fundacji TNS. Gra na trąbce, saxofonie tenorowym i kontrabasie, komponuje. Całą działalność prowadzi w ramach Systemu Supersztuki. Prowadzi działalność jako autor, organizator i kurator licznych projektów w dziedzinie sztuki współczesnej. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Od roku 1992 Rogulus był autorem i tzw. kuratorem niezależnym kilkudziesięciu wystaw i projektów /m.in. w: galerii C 14 w Gdańsku (1991-1992) Otwartym Atelier w dawnej łaźni Miejskiej w Gdańsku (1992-1994) w galerii Spiż 7 (od 1995) w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie (2001) Bałtyckiej Galerii Sztuki w Słupsku (2001) galerii Austriackie Forum Kultury w Warszawie (2006) Muzeum Sztuki w Łodzi (2007) /razem z A. Miastkowski i M. Ożóg/ CSW Łaźnia w Gdańsku (2009) galerii bielskiej BWA w Bielsku Białej (2009) innych./ Jest organizatorem licznych projektów w dziedzinie sztuki współczesnej i współczesnej muzyki improwizowanej. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pierwsze samodzielne działania artystyczne w przestrzeni publicznej Rogulski podjął w roku 1986. Dyplom uzyskał w 1990 r. w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku realizując na wydziale malarstwa intermedialną instalację przestrzenną i koncert. Instalacja pt. Pola Magnetyczne była collage'm różnych form i technik dotykającym zagadnienia percepcji i energii. Koncert grupy Ziemia Mindel Wurm miał charakter performatywny. W swych realizacjach stara się wypracować nową perspektywę postrzegania postmodernizmu. Stawiając pytanie o to, jaki mógłby być nowy, szerszy światopogląd, zwraca uwagę na możliwość integracji różnych aspektów postmodernizmu. "Taki tekst, jakim jest zgrupowanie dzieł, pozwala dojrzeć i wniknąć pełniej w rodzaj energii, jaką twórca nasyca swoje dzieła, a które właśnie poprzez zestawienia ukazują swą nową jakość. Jakże często tkwi ona już w samej idei artystycznej mobilizującej artystę do działania./.../" Marek Rogulski - Ready Mades Duchampa - jako Nowa Jednostka Myślenia fragment pochodzi z pracy magisterskiej obronionej na wydziale malarstwa PWSSP w Gdańsku w roku 1990. Jest autorem licznych opracowań teoretycznych z obszaru filozofii i sztuki współczesnej, m.in.: Punkt, od którego nie ma odwrotu; Mały traktat o transformowaniu energii z 1991; Podstawy Manifestu Współczesnej Kontrkultury z 2001; Projekt Poza Postmodernizm - Uchwycić Siłę z 2006; Zwiadowca- re:re:rekonstrukcja z roku 2008, w których wskazuje na możliwość kształtowania się nowego światopoglądu.
W latach 1988 - 90 współtworzył grupę Pampers Maxi, która odnosiła się do idei postmodernizmu w kontekście polskiej rzeczywistości. W roku 1990 zainicjował działalność grupy Ziemia Mindel Wurm, w której wraz z Piotrem Wyrzykowskim realizował działania muzyczne i performerskie. W roku 1991 był jednym ze współtwórców i liderów legendarnej galerii C 14 oraz Stowarzyszenia Klub Inicjatyw Społecznych - pionierskich w wolnej Polsce organizacji artystycznych. W roku 1992 założył fundację Tysiąc Najjaśniejszych Słońc /TNS/. Następnie jako reprezentant galerii C 14 wraz z Tot Artem i Wyspą powołał fundację Otwarte Atelier w dawnej Łaźni Miejskiej w Gdańsku. Prowadził tam m.in. autorską galerię Auto da Fe. Od roku 1994 prowadzi w Gdańsku galerię Spiż 7 oraz Ośrodek Badań Przestrzeni Wewnętrznej.
Był kuratorem niezależnym kilkudziesięciu projektów wystawienniczych i muzycznych, m.in. w galerii C 14 i w Otwartym Atelier w Gdańsku, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, BGSW w Słupsku, galerii AFK w Warszawie, CSW Łaźnia w Gdańsku, galerii Bielskiej BWA w Bielsku Białej, galerii Spiż 7 w Gdańsku oraz we współpracy z Gdańską Galerią Miejską. Prace Rogulskiego znajdują się w kolekcjach m.in. Muzeum Sztuki w Łodzi, MOCAK w Krakowie, kolekcji Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, kolekcji fundacji TNS. Jest autorem projektu Poza Postmodernizm , który od roku 2000 realizuje w oparciu o Fundację TNS. Jej głównym celem jest "integracja progresywnych form i przejawów działalności artystycznej, filozoficznej, naukowej, duchowej i społecznej". Od roku 2010 Rogulski realizuje także projekt uzupełniający pt: Producenci kontekstów w obliczu przemian, służący analizie i opisowi współczesnej sztuki postmodernistycznej oraz badaniu dynamiki nurtów postkonceptualnych. Celem projektu Poza Postmodernizm jest Re-interpretacja postmodernizmu oraz wypracowanie założeń i praktyki pod nowy, szerszy światopogląd.
Swój program artystyczny Rogulski zarysował w wydanej w 1990 roku publikacji pt: Punkt, od którego nie ma odwrotu-Mały traktat o transformowaniu energii . Od tego czasu realizuje program, w którym sztukę traktuje jako proces poszerzania świadomości. /./Dzieło sztuki zyskuje nowe znaczenie w kontekście miejsca i czasu, w którym powstaje. Każda uporządkowana, zorganizowana sekwencja znaków traktowana jest jako swego rodzaju przesłanie, tekst. Tekst natomiast, wyraża pewną treść, w języku, w jakim został wyartykułowany. Przedmiot artystyczny - dzieło sztuki - jest sam w sobie znakiem złożonym, a rodzaj tego znaku wyraża rodzaj energii artysty - intelektualnej, emocjonalnej lub innej. Wiąże się w sposób nieunikniony z miejscem i czasem, środowiskiem kulturowym, umysłowym a zatem i egzystencjalnym././ "Bóg, jako Potencja Istnienia, może istnieć jako potencja istnienia w czasie i przestrzeni a co za tym idzie, podlegać prawom w takim układzie funkcjonującym." Marek Rogulski - Punkt, od którego nie ma odwrotu; Mały traktat o transformowaniu energii. 1991. Wydawnictwo Sz,sz,sz.
Po kontekstualnych, osadzonych w ideach postmodernizmu działaniach grupy Pampers Maxi przeszedł ku badaniom nad ewolucją ludzkich światopoglądów w minionych epokach historycznych. Od prehistorii, kultur archaicznych, mitycznych aż do modernizmu i ponownie postmodernizmu. Ten proces oddawały kolejne powoływane przez niego galerie i projekty artystyczne. Były to m.in.: Galeria C 14, Ziemia Mindel Wurm, Galeria Auto da Fe w Otwartym Atelier, TNS, galeria Spichrz 7 i wreszcie galeria Spiż 7. Badania te trwały w okresie od 1990 do 1999. Wówczas sformułował podstawy pod projekt Poza Postmodernizm , który realizuje w oparciu o prowadzoną przez siebie fundację TNS. Realizacja projektu trwa od roku 2000 do chwili obecnej.
/./ Świadomość czyli światło to nie tylko racjonalność, motywacje i emocje ale także zaangażowanie w realizację indywidualnego, dynamicznego planu życiowego jednostki ludzkiej././ Twórczość opiera się nie tyle na generowaniu nieograniczonej liczby dowolnych skojarzeń, ile raczej na ich krytycznym przewartościowywaniu, na afektywnym ich zapominaniu i ewentualnie na eliminowaniu././ Fragment książki o Cybernetyce, pt: Mózg a jego Jaźń , autorstwa Jana Trąbki. Cytowany w publikacji 10 Hz wydanej przez Marka Rogulskiego w roku 1991 nakładem wydawnictwa Sz,sz,sz. W latach 2002 i 2008 otrzymał półroczne stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na realizację prac artystycznych w ramach Projektu Poza Postmodernizm . Trzykrotnie otrzymywał stypendium kulturalne z budżetu Samorządu, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego i raz z budżetu Miasta Gdańsk. W roku 2010 został nominowany do nagrody im. Krystiany Robb - Narbutt.
Działalność muzyczna Rogulskiego lokuje się w szerokim spektrum współczesnej muzyki improwizowanej: od tzw. swobodnej improwizacji, poszukiwań strukturalnych i artykulacyjnych, sonoryzm z wykorzystaniem preparacji instrumentów aż po melodyczną narrację. Marek Rogulski gra na trąbce, saksofonie tenorowym i kontrabasie; komponuje. W roku 1998 Rogulski uczestniczył w warsztatach prowadzonych przez Petera Kowalda co wpłynęło na dalszy rozwój. W międzyczasie współpracował i koncertował m.in.: z Jerzym Mazzollem /płyta Art.'rhythmic 1998/, Maciejem Cieślakiem Ścianką /płyta Dni wiatru /, Wojtkiem Mazolewskim /płyta Bassisters Orchestra-pierwszy skład . 2000/, Mikołajem Trzaską /płyta Afferico . 1999/ a następnie: Andrzejem Izdebskim /płyta Brass7 . 2002/, Jovanem Czerkas i Siergiejem Chlebalin /formacja Lukum/ Michałem Górczyńskim, Michałem Gosem, Tomaszem Szwelnikiem, Pawłem Nowickim, Zdzisławem Piernikiem, Yurijem Yaremczuk, Marcusem Reuterem, Fredericem Blondy. /płyta Blondy, Czerkas, Gos, Siernik, Rogulus, Szwelas, Jaremczuk . 2009/ Od roku 2000 regularnie koncertuje z zespołem Rogulus X Szwelas und Gos a także w duecie ze Zdzisławem Piernikiem, niekiedy w improwizacjach do ścieżek dźwiękowych Bogusława Schaeffera oraz Krzysztofa Knittla.
Dokonania: 1985 - 1990 studia magisterskie na Wydziale Malarstwa i Grafiki w PWSSP w Gdańsku 1988 - współtworzy grupę Pampers Maxi /Rogulski, Kaja, Góra, Laskowski/ 1990 - zakłada Wydawnictwo Sz,sz,sz... ; pisze i wydaje Punkt, od którego nie ma odwrotu. Mały traktat o transformowaniu energii; w latach 1990-1992 jest Wiceprzewodniczącym a następnie Sekretarzem w Zarządzie Stowarzyszenia Klub Inicjatyw Społecznych w Gdańsku. Inicjuje i razem z P. Wyrzykowskim prowadzi działania formacji Ziemia Mindel Wurm; współpracuje z galerią Wyspa 1991 - razem z A. Awsiej i J. Kabala zakłada i współprowadzi " galerię - pracownię C 14" na ul. św. Barbary 3 na Dolnym Mieście w Gdańsku; 1992 - zakłada Fundację Tysiąc Najjaśniejszych Słońc, pełni funkcję Prezesa; współtworzy projekt Otwartych Pracowni dla Łaźni Miejskiej i z ramienia Galerii C 14 współtworzy Fundację Otwarte Atelier w dawnej Łaźni Miejskiej na ul. Jaskółczej 1 na Dolnym Mieście w Gdańsku. Jest Wiceprezesem Fundacji Otwarte Atelier do chwili jej rozwiązania w roku 1994 1993 - tworzy Galerię Auto da Fe, którą prowadzi w ramach Otwartego Atelier w dawnej Łaźni Miejskiej w Gdańsku. Rozpoczyna autorski projekt muzyczny Machina MaGhica Formułuje założenia tzw. Systemu Supersztuki System Supersztuki: Sztuka hermetyczna - "Pierwszą manifestacją Siły jest Imaginacja, drugą - Aktywność, która powoduje ruch Substancji." Sztuka transformiczna - "Zgodnie z ideą sztuki transformicznej uważamy, że rotacja materii stanowiącej kolejne materialne przejawy sztuki stanowi środek właściwy dla wyrażenia tej idei. /./W swoich dziełach obserwujemy jak materia stanowiąca np.; składową sytuacji performance zostaje zaszczepiona w konkretny obiekt artystyczny. Ten z kolei zostaje zniszczony np: na skutek sił losowych i jako struktura materialna rozpłynie się w końcu w czasie. /./ Gdzie zaczyna się i kończy w realnym istnieniu dzieło sztuki, którego materialna forma może być np.: rozłożona na części i przechowywana w magazynie lub też zniszczona? Zawiera się ono w formule Szkieletu Energetycznego." - fragmenty z druku galerii Wibracji Auto da Fe. Gdańsk. 1993 Sztuka sakramentalna - Nadejdzie czas gdy człowiek będzie tworzył samą swoją myślą - fragmenty z druku galerii Wibracji Auto da Fe. Gdańsk . 1993 1994 - tworzy Ośrodek Badań Przestrzeni Wewnętrznej przy fundacji TNS; Wraz z Waldemarem Szczepanikiem na zamówienie studia filmowego Perspektywa pisze scenariusz filmu 'Argor - Locusta', który z założenia miał być postmodernistycznym komiksem, opartym na faktach z życia Rogulusa. /projekt przeszedł Komisję ekspertów ale nie uzyskał dofinansowania z uwagi na kryzys w ówczesnym Ministerstwie Kinematografii.; Autorzy realizują akcję "tns przedstawia." w programie ART. NOC w II Pr TVP 1995 - zakłada i prowadzi Galerię Spichrz 7 /jako kontynuację galerii C 14 i Auto da Fe, w Gdańsku na ul. Chmielnej 10/11 w spichlerzu nr.7; 1996 - realizuje przeniesienie Galerii Spichrz 7, jako jednej z pierwszych w Polsce, do Internetu; na Com Net PKiN, Warszawa. od 1997 - prowadzi w centrum Gdańska autorską Galerię - pracownię Spiż 7 - kontynuację galerii C 14, Auto da Fe i Spichrz 7; od 1998 - Razem z T. Szwelnikiem zakłada i współprowadzi zespół muzyczny Rogulus X Szwelas Project; razem z T. Szwelnikiem powołuje i prowadzi wytwórnię nagraniową TNS Records RXS. Zespół Rogulus X Szwelas und Gos działa od roku 2000; od 1999 - jest autorem idei i projektu Poza Postmodernizm , który realizuje w oparciu o prowadzoną przez siebie Fundację Tysiąc Najjaśniejszych Słońc; jest pomysłodawcą i zostaje współredaktorem pisma artystyczno - krytycznego Explorer /wydawanego przez fundację TNS do roku 2006/; od 2000 - publikuje liczne teksty z obszaru teorii sztuki, m.in.: Podstawy Manifestu Współczesnej Kontrkultury; Poza Postmodernizm. W poszukiwaniu szerszej perspektywy . 2005 - jest dyrektorem artystycznym Europejskiego Festiwalu Współczesnej Muzyki Improwizowanej odbywającym się w centrum kulturalno kongresowym w św. Janie w Gdańsku; 2006 - 2010 - rozwija projekt Poza Postmodernizm , realizując projekty wystawiennicze w galerii Spiż 7 jak i w instytucjach sztuki na terenie Polski. Jest autorem określenia 'Supramolecular music' - 'muzyka nadcząsteczkowa', dla współtworzonego nurtu swobodnej improwizacji; 2010 - rozpoczyna realizację projektu Producenci kontekstów w obliczu przemian - poprzez który bada dynamikę współczesnych praktyk postkonceptualnych w sztuce. 2011 - jest autorem określenia 'Nowy Totalizm' dla opisania poszukiwań artystycznych wybiegających poza założenia kultury postmodernizmu.
Wybór wystaw zrealizowanych po roku 1989:
1989 - Pampers Maxi , Bydgoszcz; Renesans Wschodu , Carcassone i Tuluza, Francja; Biennale Sztuki Nowej , Zielona Góra; Grand Mal , Puławy; Gnosis , Galeria Wyspa, Gdańsk; Pampers Maxi II , Warszawa, dawne hale Norblina; 1990 - Pola Magnetyczne . Praca dyplomowa. ASP Gdańsk; Warszawa - Gdańsk , galeria Wyspa, Gdańsk 1991 Real time - Story telling , Galeria C 14, Galeria Wyspa, - Stała grawitacji , Galeria C 14, Gdańsk; Locusta - Pulsar , Galeria C 14, Gdańsk, Trzy Dni , Galeria C 14, Gdańsk; Miejsca , Galeria Wyspa i Galeria C 14, Biennale Sztuki Nowej , Zielona Góra; 10Hz SZ..SZ..SZ ., Galeria Teatr Studyjny, Łódź. 1992 - Noc Walpurgii , Galeria C 14, Gdańsk, Szybki ruch oczu . Galeria C 14, Gdańsk. Gdańskie Dni Niezależnych , Dawna Łaźnia Miejska - Otwarte Atelier. Gdańsk; Sen nocy letniej , ambasada RP w Pradze; Projekt Wyspa , System Lewitacji. Galeria Wyspa, Gdańsk, Miejsca - nie miejsca , Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko; 1993 - Raj utracony ?, Międzynarodowe Centrum Sztuki, Poznań, K18 - Energetische Konstruktion , hala K 18, Kassel, Niemcy, Auto da fe - Geniusz Miłości , Galeria Auto da fe, Otwarte Atelier , Gdańsk; 1994 - EEEP , Galeria Auto da fe, Otwarte Atelier, Gdańsk, Pustynna Burza , BWA Katowice, - Konception PL , Galeria Munsterland w Emsdetten, Konception PL , Galeria Munsterland w Emsdetten, Rzut Kostką , BWA Kraków, TNS przedstawia . telewizyjny program autorski dla Art. Noc w II pr. TVP; 1995 - Tajny Zakon , Galeria Spichrz 7, Gdańsk, Fantom Hermeticum , Galeria Spichrz 7, Gdańsk; Hoc est Secretis FOCUS , Galeria Spichrz 7, Gdańsk; 1996 - Jupiter , Galeria Spichrz 7, Gdańsk ; - Delikatesy Avantgarde zu Gast im Kunstraum Dusseldorf , Kunstraum, Dusseldorf, Biennale Sztuki Nowej , Galeria GI , Zielona Góra, Meeeditatio , Galeria Manhattan, Łódź; Megaparsek , Galeria Spichrz 7, Gdańsk, Tractus , Galeria Spichrz 7, Gdańsk, Sfera Homunculus , Galeria Spichrz 7, Gdańsk; 1997 - Wobec Apokalipsy , Galeria Spiż 7, Gdańsk, - Międzynarodowe spotkania sztuki , Katowice' 97 - BWA Katowice; Machina Coelestis , Galeria Spiż 7, Gdańsk; Obserwator , PKiN, Warszawa. 1998 - Via Festiwal # 4 , Paryż. Francja, - Die Kunst ist Toth , Galeria Tower Building, Łódź; Szach Mat , Galeria Spiż 7, Gdańsk; 1999 - Wobec Apokalipsy. Pocałunek śmierci . Galeria Bielska BWA. Bielsko - Biała, - Sztuka Nowa na Zamku w Olsztynie, Muzeum Warmii i Mazur. Zamek. Olsztyn, Fotogenom , Galeria Spiż 7, Gdańsk; 2000 - Poza Ciało, Poza Umysł. Poza Postmodernizm . Galeria Spiż 7, Gdańsk, Tatuaż Wewnętrzny , Galeria Krzysztofory, Kraków. Poza postmodernizm , CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, - Europartrain . Leeuwarden, Holandia, Poza Postmodernizm , Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, Scena 2000 , CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa; 2001 - Poza Postmodernizm, Duch = Kreatywność , CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, - Oblicza Śmierci , BWA Katowice, - Poza Postmodernizm , PGS Sopot; 2002 - To, co nie jest tym I, Poza Postmodernizm , Galeria Spiż 7, Gdańsk, - Die Kunst ist Toth II , Łódź; 2003 - Public Re-collections . CSW Łaźnia. Gdańsk; 2004 - Ciało energetyczne. Poza Postmodernizm , Galeria Spiż 7. Gdańsk. 2005 - festiwal performance , Galeria Klosz Art. Gdańsk. 2006 - kolekcja Pomorskiej Zachęty - Muzeum Narodowe w Gdańsku, Dwujnik - Poza Postmodernizm . Galeria Składnica Sztuk, Olsztyn, NEUE WEGE - polnische videokunst im K4 forum . Saarbrücken. Niemcy, - Poza Postmodernizm. Punkt odniesienia . Galeria Austriackiego Forum Kultury. Warszawa, - 100 lat polskiej Fotografii z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi . The Shoto Museum of Art w Tokio oraz City Art Museum w Niigacie w Japonii, - Poza Postmodernizm - Ciało Niebieskie , Galeria Spiż 7, Gdańsk, - Łączenie / projekt Poza Postmodernizm / galeria Manhattan w Łodzi. 2007 - Die Kunst ist Toth . Muzeum Sztuki w Łodzi; - Suplement do historii polskiego filmu eksperymentalnego i wideo w Polsce (1983 - 2006), CSW Zamek Ujazdowski Warszawa; Galeria Wozownia, Toruń; Galeria KONT, Lublin; CSW Łaźnia, Gdańsk. - SFERA - Poza Postmodernizm . (EFSWiMI) Spiż 7. Gdańsk. - PERW 3 - Klosz Art. Gdańsk. 2008 - Republika Bananowa - ekspresja lat 80-tych , Zamek w Książu, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Galeria Wozownia w Toruniu; Galeria Arsenał w Poznaniu; CSW Łaźnia w Gdańsku; Sacrum - Profanum/Elemental -. Międzynarodowy Festiwal inSPIRACJE'08, Szczecin; Kontrola Snów. Poza Postmodernizm , Spiż 7, Gdańsk; International IMPACT Art Festival, International Art Center of Kyoto, Japonia; Bez zamówienia - festiwal performance, Galeria Manhattan w Łodzi; Antypody umysłu , Galeria Manhattan w Łodzi; Polski Film Eksperymentalny , VŠMU, Bratysława, Słowacja. 2009 - Zwiadowca; projekt Poza Postmodernizm; re:re: rekonstrukcja , CSW Łaźnia w Gdańsku; oraz galeria Bielska BWA w Bielsko Białej; International IMPACT Art Festival, International Art Center of Kyoto, Japonia; Die Kunst ist Toth V , galeria Spiż 7 w Gdańsku; Siła rażenia - Art O(u)r History , galeria Spiż 7, Gdańsk. 2010 - Republika Bananowa II. Art center , Bukareszt, Rumunia; oraz w MODEM Art Center. Debreczyn, Węgry; Real story . galeria Spiż 7, Gdańsk; Nieskończoność - w czynie społecznym . galeria Spiż 7, Gdańsk; METASURVIVAL - dawne PDT, Gdańsk; Descartes , galeria 50x50, Katowice; Resistance - PGS Sopot.; 2011 - Gone to Croatian . HMKV. Dortmund. Niemcy ; Antypomnik . Jesionowa gallery in Gdańsk; Habitat - Transmisja - Czas złożony . Spiż7 gallery in Gdańsk; Wybrane Publikacje i Bibliografia: Punkt, od którego nie ma odwrotu , Marek Rogulski. Wydawnictwo Sz,sz,sz, Gdańsk 1991; 10 Hz . Marek Rogulski. Fundacja TNS, Gdańsk 1991. O C 14 z Markiem Rogulskim rozmawia Danuta Gotycka . Obieg 4/4. 1992. CSW Zamek Ujazdowski. Warszawa; Galeria C 14 . Metafizyka Społeczna nr. 1. 1992. Gdańsk. Pustynna Burza . BWA Katowice 1994; Podzieleni artyści . Paweł Leszkowicz. Litery nr. 1/5. 1996; Międzynarodowe Spotkania Sztuki, Katowice . BWA Katowice 1997. Ani Piekło Ani Niebo Tylko Logos . Exit nr1/ (29) 1997. Warszawa. Układ scalony sztuki polskiej . Raster nr. 7. 1998; Esse Arts . nr. 35/1998. Sylvette Babin. Montreal. Kanada. Historyczny Substrat . Tadeusz Łukowski. Żywa Galeria 1/1. 1998. Łódź. Warszawa. II Międzynarodowe Spotkania Sztuki . Marek Rogulski. BWA Katowice '98; Wobec Apokalipsy, Pocałunek śmierci . Marek Rogulski. BWA Bielsko Biała 1998. TNS , Fundacja TNS, Gdańsk 2000; Nowa Świadomość . Sebastian Wisłocki. Gazeta Wyborcza. 26.04.2000. Europartrain . Foundation of Blaindpainters. 2000. Holandia; Oblicza Śmierci . Marek Rogulski. BWA Katowice. Wydawnictwo Arka, Cieszyn 2001; Podstawy manifestu Współczesnej Kontrkultury . Marek Rogulski. Fundacja TNS, Gdańsk 2001; Poza Postmodernizm . Marek Rogulski. Nowy Paradygmat: Doświadczanie Pozaczasowego. Doświadczanie Nieskończoności . PGS Sopot 2001. Rzecz o Rogulusie . Exit. Nr 3(51) 2002 Krzysztof Jurecki. Znaczenie światopoglądu dla interpretacji i rozumienia przeobrażeń kulturowych . Marek Rogulski. Wydawnictwo pod auspicjami Ars baltica w Kaliningradzie w Rosji. 2002; Die Kunst ist Toth . Miejska Galeria sztuki w Łodzi. 2002. Poza Postmodernizm - Uchwycić Siłę . Marek Rogulski. Explorer nr. 4/2004 oraz Explorery nr 1, 2, 3, 5. fundacja TNS. XX wiek w Fotografii polskiej . Muzeum Sztuki Łódź, The Shoto Museum of Art. Japonia. 2006 . Artyści i Naukowcy na rzecz Solidarności 1980-1989. MKiDN oraz Muzeum Narodowe w Gdańsku; O czym zapomniano w historii polskiego wideo (1983-2006) Krzysztof Jurecki. Art-eon.nr.5, 2007; Poszukiwanie sensu fotografii . Krzysztof Jurecki. 2008. Republika Bananowa - Ekspresja lat 80-tych . Jolanta Ciesielska. 2008. Ośrodek Kultury i Sztuki, Wrocław. 2009. Zwiadowca - Projekt Poza Postmodernizm . CSW Łaźnia, Gdańsk. Suplementy do sztuki polskiej lat 80-tych , OKIS, Wrocław, strona www.Obieg.pl(marzec2009 i maj 2010). Sztuka i Dokumentacja . nr 1 Stow. Sztuka i Dokumentacja. Łódź. 2009; Sztuka i Dokumentacja . nr 3 Stow. Sztuka i Dokumentacja. Łódź. 2010. Poza Postmodernizm . Adam Sobota. Format nr 58, Wrocław. 2011. Resistance - katalog wystawy. PGS Sopot.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 1. Dziedziny działalności artystycznej: projekty interdyscyplinarne, performance, działania intermedialne, rzeźba, obiekt, instalacja przestrzenna, malarstwo, scenariusze filmowe. Wielokrotnie wystawiał w kraju i za granicą. 2. Od 1992r autor, kurator i organizator licznych projektów w dziedzinie sztuki współczesnej (m.in. w Otwartym Atelier, w galerii Spiż 7, w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, BGSW w Słupsku.) Obecnie prowadzi Fundację TNS i Galerię Spiż 7. Wcześniej współprowadził galerię C14, Otwarte Atelier w dawnej Łaźni miejskiej, i utworzył galerię Spichrz 7/ Spiż 7. 3. Gra na trąbce, saxofonie tenorowym i kontrabasie, komponuje. Jest współzałożycielem niezależnej wytwórni nagraniowej TNS Records RXS i współtwórcą idei muzycznej ZJAZDU. Gra w zespole Rogulus X Szwelas und Gos i innych , koncertując m.in. z Peterem Kowaldem, Marcusem Reuterem, Zdzisławem Piernikiem, Yurijem Yaremczuk, Mikołajem Trzaską, Tomaszem Stańką, Jackiem Olterem, Mazzollem, Andrzejem Izdebskim, Michałem Górczyńskim, Sławkiem Jaskułke i wieloma innymi. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- MAREK ROGULUS ROGULSKI
Born in 1967 in Gdansk . Intermedia artist , performer, musician, theorist of art. Creates interdisciplinary projects , photography and video.
Rogulski started his first independent artistic activities in public spaces in 1986.
In his realizations he tries to develop a new perspective of postmodern perception . Formulating the question of what a new , wider worldview could be , he draws attention to a possibility of integrating various aspects of postmodernism.
"The text , which is a grouping of works , enables to perceive and penetrate more completely into a kind of energy that a creator saturates with their works and which just by comparisons show their new quality. So often it already lies in the artistic idea itself, mobilizing the artist for action ./.../"
He is the author of numerous theoretical studies in the area of philosophy and contemporary art , including: The point of no return . Short treatise on the transforming of energy, 1991 ; The Guidelines of the Manifesto of Contemporary Counterculture, 2001; Beyond Postmodernism - Seizing the Force , 2006; The Reconnoiterer - re : re: reconstruction , 2008, in which he indicates the possibility of the new worldview formation.
In the years 1988 to 1990 he was a co-founder of the Pampers Maxi group, which related to the ideas of postmodernism in the context of Polish reality. In 1990 he initiated the Ziemia Mindel Wurm group , in which together with Piotr Wyrzykowski he realized musical and performative actions.
He has been an independent curator of several dozens of exhibitions and musical projects , including in C 14 Gallery and the Open Atelier in Gdansk, Centre of Contemporary Art Ujazdowski Castle in Warsaw, BGSW in Słupsk , AFK Gallery in Warsaw, Centre of Contemporary Art Łaźnia in Gdansk , Bielska Gallery BWA in Bielsko Biala, Spiż 7 Gallery in Gdańsk and in cooperation with Gdańsk Municipal Gallery .
He is the author of Beyond Postmodernism project, which he has been carrying out since 2000 on the basis of the TNS Foundation. Its main purpose is to " integrate progressive forms and expressions of artistic, philosophical , scientific, spiritual and social activities". Since 2010 Rogulski has been also realizing a complementary project Producers of contexts in the face of transformation , which serves to review and describe contemporary art and study the dynamics of post-conceptual trends.
b. His artistic program Rogulski outlined in the 1990 publication The point of no return . Short treatise on the transforming of energy . Since then he has been carrying out the program , in which he treats art as a process of expanding consciousness .
/ ... / A work of art is gaining a new meaning in the context of space and time in which it is created. Each structured , organized sequence of signs is treated as a kind of message, a text. The text , in the other hand, expresses a certain content, in the language in which it was articulated . An item of art - a work of art - is itself a complex sign, and the nature of that expresses a kind of the artist's energy - intellectual , emotional or other. It is related inevitably with the place and time, cultural, intellectual environment - and therefore existential . / ... /
"God , as the Potency of being , may be a potential of existence in time and space and thus , be subject to the laws functioning in such a system ."
After contextual , embedded in the ideas of postmodernism activities of Pampers Maxi group he went to research on the evolution of human worldviews human worldviews in the past historical periods .
/ ... / Awareness or light is not only rationality , motivations and emotions, but also a commitment to a realization of the individual, dynamic life plan of a human. / ... / Creativity is not based so much on generating an unlimited number of arbitrary associations , but rather on their critical reevaluation, on affective forgetting and possibly eliminating the m / ... /
In 2002 and 2008 he was awarded a six-month grant from the Ministry of Culture and National Heritage for the Beyond Postmodernism project.
Rogulski's musical activity is placed in a broad spectrum of contemporary improvised music : from the so-called . free improvisation , structural and articulation exploration, through sonorism with use of preparation of instruments up to the melodic narration.
In the meantime he worked and performed , among others, with: Jerzy Mazzoll / Art ' rhythmic, 1998 / , Maciej Cieślak Ścianka / Days of wind /, Wojtek Mazolewski / Bassisters Orchestra - pierwszy skład , 2000 / , Mikołaj Trzaska / Afferico , 1999 / and then: Andrzej Izdebski / Brass7 , 2002 / , Jovan Czerkas and Sergiej Chlebalin / formation Lukum / Michał Górczyńskim , Michał Gos , Tomasz Szwelnik , Paweł Nowicki , Zdzisław Piernik , Yurij Yaremczuk , Marcus Reuter , Frederic Blondy . / Blondy , Czerkas , Gos , Siernik , Rogulus , Szwelas , Jaremczuk , 2009 /
Achievements: 1985 - 1990 Master studies at the Faculty of Painting and Graphic Art of the Academy of Fine Arts in Gdansk 1988 - co-creates Pampers Maxi group / Rogulski , Kaja , Up, Laskowski / 1990 - establishes Sz , sz, sz ... publishing company; writes and publishes The point of no return. Short treatise on the transforming of energy ; in 1991-1992 is the Vice-President and then Secretary of the Board of Association of Social Initiatives Club in Gdansk . I nitiates , and together with P. Wyrzykowski runs Ziemia Mindel Wurm formation; cooperates with Wyspa Gallery C 14 Gallery co-creates the foundation Open Atelier in the former City Bathhouse at Jaskółcza 1 on the Lower Town in Gdansk . Works as the Vice President of the Open Atelier Foundation until its dissolution in 1994 ;
System of Supra-art
H ermetic art
Sacramental art
1994 - sets up the Centre for Research of Inner Space at TNS Foundation ; together with Waldemar Szczepanik on commission of Perspektywa film studio writes the screenplay ' Argor - Locusta ', which was supposed to be a post-modern cartoon , based on the facts from Rogulus's life / the project was accepted by the Commission of experts, but did not receive funding due to the crisis in the then Ministry of Cinematography/ ; the authors realize the action " TNS presents ... " within the Art Night series on the 2 nd channel of Polish TV 1996 - transfers Spichrz 7 Gallery , as one of the first in Poland , to the Internet , the Net Com Palace of Culture, Warsaw . since 2000 - has published a number of texts on the theory of art , including: The Guidelines of the Manifesto of Contemporary Counterculture , Beyond Postmodernism . In search of a wider perspective. 2005 - the artistic director of Contemporary European Improvised Music Festival, which takes place in the cultural center of St. Jan in Gdańsk ; 2006 - 2010 - develops the project Beyond Postmodernism , realizing exhibition projects in Spiż 7 Gallery as well as in art institutions throughout Poland ; the author of a term ' Supramolecular music' - ' supermolecular music ', for co-created trend of free improvisation ; 2011 - the author of a term 'New Totalism ' to describe the search beyond the terms of the artistic culture of postmodernism.
|